Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

måndag 28 mars 2011

Frsky hack MX-16s komplett guide!



Jag har länge velat byta till 2.4GHz men har inte haft råd så nu när ett väldigt prisvärt alternativ kommit ut på marknaden så bestämde jag mig för att hacka in en Frsky 2.4GHz modul med telemetri i min Graupner MX-16s som jag förövrigt är väldigt nöjd med! Plus att jag ville kunna byta mellan 35MHz och 2.4GHz och för att kunna göra det så köpte jag en två polig brytare som ska användas för att byta mellan dom två frekvenserna. Och efter lite forskning så kom jag fram till att följande kopplings schema skulle funka!


Och så vidare till inkopplingen jag skruvade av bakstycket och sen försökte jag hitta ett ställe att sätta modulen på. Det är tyvärr ganska ont om plats i MX-16 radion men till slut fick jag in den i ett hör och efter att kontrollerat att det gick att få på bakstycket var det dags att gå vidare!

Och då är det dags att bestämma vart brytaren ska sitta och jag valde att ha den så långt borta från fingrarna som möjligt för att inte kunna bryta av misstag!


Och när jag hittat en bra plats fick jag modifiera lite för att den skulle passa!


Sen mätte jag för att veta hur stort hål jag skulle borra!


Sen var det bara att borra jag måste erkänna att det tog i mot lite att borra ett hål i min fina radio ;-) men man får komma ihåg att det är för en god sak :-D

Här Kan ni se undersidan av brytaren! och stiften jag ska löda in plus kabel och signal kabeln (PPM) från både 35MHz kortet och 2.4GHz modulen.

Nästa steg blir att fastställa vilka kablar i radion som ska klippas! Och dom hittar vi på 35MHz kortet som sitter ovanpå antennen! Och det är tre stycken kablar som har färgerna RÖD, GUL och SVART!


Nästa steg blir att ta reda på vilken som är vilken men normalt så bör RÖD vara plus och SVART minus och då återstår bara den GULA och den bör då vara PPM signalen! men för att vara på den säkra sidan mäter jag med min multimeter men var försiktig när du har batteriet i och radion öppen så du inte kortsluter något med mät stickorna!

Mellan den röda och den svarta ska du ha samma volt som du har mellan batteriets plus och minus pol omkring 9-10 volt. Och om du mäter mellan den gula och den svarta ska du inte vara i närheten av samma volt och då kan man vara ganska säker på att den är PPM signalen!


Så när det är fastställt tar du ur batteriet igen. Sen är det dags att ta fram avbitartången, lödkolven, krympslang och lite extra kablar. och sen klipper du av alla tre kablarna försök att göra det en bit bort från kontakten så du har plats att skala och löda utan att vara för nära kontakten!

Sen valde jag att löda sladdar på brytaren först ganska långa bitar för att kunna klippa dom senare i lämplig längd.


Och passa på att sätta på krympslangen innan du löder andra ändan av sladdarna :-)


Sen är det dags att löda in modulen enligt kopplings schemat i början av guiden! Denna delen av projektet är den man ska vara extra noggrann med och låta det ta den tid det tar för det är lätt att ha sönder saker i radion eller att löda ihop fel sladdar. Jag lossade 35MHz kortet för att få lite bättre plats!


När du sedan löder finns det några tips jag har:

  • Sätt lite krympslang på lödstativets krokodil tänder för att inte skada sladdarna!
  • Och glöm inte att sätta på krympslangen innan du löder!
  • försök att ta så lite som möjligt på det du ska löda för att undvika att förorena löd ytorna!
  • Använd en tunn koppartråd som du lindar runt kablarna du ska skarva för att få både bra kontakt och starka lödningar!
Här kan ni se ett exempel på detta!

När du har lödigt allt är det dags att hitta en plats att sätta antennen och jag valde att ha den mitt framför 35MHz antennen! jag mätte även den för att veta hur stort hålet ska vara!


Och så här blev det! Man kan även se brytaren till höger om antennerna!


Och när antennen är på plats ska man hitta någonstans att sätta bindnings knappen och omställaren för telemetri mottagarna. Så här ser den ut!


Jag valde att sätta den på baksidan för att det blev enklast så! Så jag tog en liten träbit och gjorde en mall sen gjorde jag hål i plasten och limmade fast det lilla kretskortet med brytarna och knapparna med smält lim! Och så här ser det ut på insidan!


Och Så här på utsidan!


Sen var det bara att försöka få in allt innanför skalet! och se till att inget blir klämt eller att något är i vägen för spakarna på insidan! Några små buntband och dubbelhäftade kuddar använde jag.


Och sen var det klart! Och här är en bild före hackningen!


Och en efter!

4 kommentarer:

  1. Tackar :-D kul att höra från en ingenjör. ;-)

    SvaraRadera
  2. I buy a DIY FrSky V8HT 2.4Ghz module and a receiver and cr8d dsss corona 2.4 ghz is it that the two are compatible

    SvaraRadera
    Svar
    1. if you're wondering if Corona Rx is compatible with frsky transmitter diy, it's not . You need both frsky tx and rx

      Sincerely, Micke

      Radera